
Με μεγάλη επιτυχία και παρουσία πλήθους κόσμου πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 22 Μαΐου 2026 στο Πολύκεντρο του Δήμου Ηρακλείου η ενημερωτική εκδήλωση κατοίκων και στοχευμένων ομάδων για την ανάδειξη του δικτύου πεζοπορικών διαδρομών Αστερουσίων του Δήμου Γόρτυνας.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με καλωσόρισμα της Γενικής Διευθύντριας της ΕΤΑΜ Α.Ε. κας Χρύσας Παγκάλου, η οποία συντόνισε την εκδήλωση και η οποία κάλεσε για ένα σύντομο χαιρετισμό τον Δήμαρχο Γόρτυνας κ. Μιχάλη Κοκολάκη. Ο Δήμαρχος υπογράμμισε τη σημασία του έργου “Asterousia Trails” για την ανάδειξη των Αστερουσίων, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, την ανάπτυξη του φυσιολατρικού τουρισμού και την εν γένει βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής. Ο Δήμος Γόρτυνας, επιπλέον εκπροσωπήθηκε τόσο από την Γενική Γραμματέα όσο και από άξια στελέχη του Δήμου, δείχνοντας με τον τρόπο αυτόν το καθολικό ενδιαφέρον του στο εν λόγω έργο.

Ακολούθησε η παρουσίαση της κας Θεανούς Βρέντζου, Προέδρου του Συνδέσμου Προστασίας Αστερουσίων και της Τοπικής Επιτροπής Διαχείρισης Αστερουσίων (Τ.Ε.Δ.Α.), με θέμα το Απόθεμα Βιόσφαιρας UNESCO Αστερουσίων και τη σημασία του προγράμματος «Άνθρωπος και Βιόσφαιρα» (MAB) της UNESCO, στο οποίο η περιοχή έχει ενταχθεί από το 2020. Στην εισήγησή της υπογράμμισε τη σημασία της προστασίας και της βιώσιμης ανάπτυξης της περιοχής, της συνύπαρξης ανθρώπου και φύσης, της στήριξης των ανθρώπων που παραμένουν και δραστηριοποιούνται στα Αστερούσια, αλλά και της βελτίωσης των υποδομών και της καθημερινότητας των κατοίκων. Παράλληλα, αναφέρθηκε εν συντομία στην αξία της νέας χάραξης και διέλευσης του ευρωπαϊκού μονοπατιού Ε4 που θα γίνει προς Αστερούσια, αλλά και στο Σύμφωνο Συνεργασίας για την προσαρμογή των Αστερουσίων στην κλιματική αλλαγή, με βασικούς άξονες τις στοχευμένες δενδροφυτεύσεις, την αντιμετώπιση της ερημοποίησης και την προστασία του Αποθέματος Βιόσφαιρας.
Στη συνέχεια η Δρ. Άννα Καγιαμπάκη, Προϊσταμένη Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Κρήτης, ανέδειξε το μοναδικό φυσικό περιβάλλον των Αστερουσίων. Στην παρουσίασή της αναφέρθηκε στον εξαιρετικό οικολογικό πλούτο της περιοχής, η οποία περιλαμβάνει σημαντικά χερσαία και θαλάσσια οικοσυστήματα, προστατευόμενες περιοχές Natura 2000, φαράγγια, κορυφογραμμές, σπήλαια, παραλίες και σημαντικούς θαλάσσιους βιοτόπους του Νότιου Κρητικού Πελάγους. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη βιοποικιλότητα των Αστερουσίων, όπου καταγράφονται περισσότερα από 1.800 είδη φυτών, πολλά εκ των οποίων ενδημικά, καθώς και σημαντικά προστατευόμενα είδη πανίδας, όπως ο Γυπαετός, ο Αγριόγατος της Κρήτης, η Μεσογειακή Φώκια, η Caretta caretta και διάφορα είδη δελφινιών και κητωδών. Παράλληλα, υπογράμμισε τη μεγάλη οικολογική αξία των άδεντρων ορεινών τοπίων των Αστερουσίων και τη διαχρονική σχέση ανθρώπου και φύσης, που έχει διαμορφώσει ένα ιδιαίτερο φυσικό και πολιτιστικό τοπίο με σημαντική αξία για την Κρήτη και τη Μεσόγειο.

Η Δρ. Χρύσα Παγκάλου, Γενική Διευθύντρια της ETAM A.E., με την εισήγησή της παρουσίασε το έργο «Asterousia Trails», το οποίο υλοποιείται για λογαριασμό του Δήμου Γόρτυνας από την ένωση ETAM A.E. – Γεώργιος Πετράκης, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Όπως ανέφερε, στόχος του έργου είναι η δημιουργία ενός βιώσιμου, σύγχρονου και υψηλής ποιότητας δικτύου 11 σηματοδοτημένων πεζοπορικών διαδρομών στα Αστερούσια, συνολικού μήκους 40,6 χλμ., που θα συμβάλλει στην προστασία και ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου της περιοχής. Παρουσιάστηκαν επίσης οι βασικές δράσεις του έργου, όπως η βελτίωση της βατότητας των μονοπατιών, η σήμανση και χαρτογράφηση, τα μικρά τεχνικά έργα, οι δράσεις προβολής και ανάδειξης των διαδρομών, καθώς και οι δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με ιδιαίτερα ζωηρή και ουσιαστική συζήτηση ανάμεσα στους ομιλητές και το κοινό, στο οποίο ήταν έντονη η παρουσία μελών της ορειβατικής και φυσιολατρικής κοινότητας. Οι συμμετέχοντες έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για το έργο, θέτοντας ερωτήματα και καταθέτοντας προβληματισμούς σχετικά με ζητήματα ασφάλειας στην πεζοπορία και ορεινής διάσωσης, τις επιπτώσεις της ελεύθερης βόσκησης και της υπερβόσκησης στο τοπίο, καθώς και τον κίνδυνο αλλοίωσης των Αστερουσίων από την πιθανή εγκατάσταση Βιομηχανικών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΒΑΠΕ). Παράλληλα, αναδείχθηκε η ανάγκη τα πεζοπορικά μονοπάτια να αποκτήσουν κατάλληλες υποδομές, ενώ υπογραμμίστηκε η σημασία τόσο της χάραξης νέων διαδρομών όσο και της αναβίωσης παλαιών μονοπατιών που συνέδεαν ιστορικά τους οικισμούς της περιοχής.
Πηγή: asterousiatrails.com